Ako uľahčiť sedenie v aute zdravotne postihnutým, skúmali študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU). Vyvinuli špeciálne sedadlo pre malé mestské autá - ľahko sa vysúva z auta, pomáha tlmiť vibrácie a môže byť súčasťou bežne ponúkanej výbavy výrobcu.
Ak dnes zdravotne postihnutý vodič potrebuje špeciálne sedadlo, musí osloviť firmu, ktorá ho do auta namontuje, a vybrať si musí väčšie auto. Študenti vyvinuli sedadlo, ktoré netreba do auta domontovať a ľahko sa vysúva aj z malého auta. „Naším cieľom bolo vytvoriť „neviditeľný" mechanizmus sedadla, ktorý by bol priamo ponúkaný ako možná výbava pri kúpe auta. Teda sedadlo bez potreby montovania, plne integrované do auta, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča. Navyše, nechceli sme zostať len pri simuláciách, ale sedadlo sme aj reálne vyrobili. Museli sme myslieť na to, aby bol každý detail naozaj vyrobiteľný," vysvetľuje autor prototypu Michael Paštéka zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave.
Najväčšou výzvou bolo podľa jeho slov vyrovnať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta a vytvoriť výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zároveň chceli dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kg. Autori mysleli aj na bezpečnosť a komfort vodičov. Z hľadiska bezpečnosti sa sedadlo po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa vysunulo von a vodič mohol vystúpiť. Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov, predchádzal ďalší výskum v réžii doktoranda Richarda Hasa. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch, a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť.
„Pri jazde po cestách sa na vodiča i posádku prenášajú vibrácie. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení. Vodiči nákladných áut prispôsobených na dlhé jazdy tieto problémy nemávajú, nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča od rámu - to všetko je odpružené stlačeným vzduchom," vysvetľuje Richard Hasa. Keďže dosiahnuť podobné odpruženie pri osobnom aute by bolo drahé, skúmal, ako môžu vplyv vibrácií zmierniť rôzne materiály použité pri výrobe sedadla. Testoval osem typov penových materiálov pri rôzne rýchlej jazde na rôznych povrchoch vozovky. Penové materiály sa odlišovali objemom a tuhosťou a najlepšie si počínali tie najkvalitnejšie (s objemom 40 km3 a s odporom proti stlačeniu 3,6 kPa), ktoré neboli ani príliš mäkké, ani veľmi tuhé. Príliš mäkké materiály zvyšovali pôsobenie vibrácii s nižšími frekvenciami, naopak, príliš tuhé materiály vibrácie netlmili v celom spektre a vodič sa na sedadle neustále kmital.
Na základe tohto výskumu študenti Strojníckej fakulty už v spolupráci s Martinom Balážom, pedagógom Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU, navrhli dizajn sedadla tak, aby sa do sedadla mohli vkladať vhodné penové materiály podľa toho, aké zdravotné obmedzenie či aké zranenie trápi vodiča.
Študenti chcú sedadlo dostať na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. „Ľudia dnes chcú byť samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutím. Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím," dodal Michael Paštéka.
[Pravda 15/02/2018]