Moderátorka:
„Strategické smerovanie automobilového priemyslu a mobility nás posúva smerom k elektrifikácií. Presadzuje to aj legislatíva Európskej únie, ktorej cieľom je dekarbonizácia, znižovanie emisií v doprave a dosiahnutie klimatickej neutrality v roku 2050. Dôležitou aktivitou je aj podpora vývoja a výroby pokročilých batérií. Aj na Slovensku v súčasnosti viaceré organizácie pracujú na ich výskume, no zatiaľ neexistuje komplexnejší program a efektívna spolupráca. Konzorcium viacerých ústavov Slovenskej akadémie vied, výskumných univerzít a priemyslu prichádza s riešením. Spustili prípravu projektu Národného batériového centra. Mária Babinská sa najskôr porozprávala s Patrikom Križanským zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.“
Patrik Križanský:
„V súčasnosti 80 percent batérií je vyrábaných v Číne a Európska únia sa snaží už niekoľko rokov čo najviac tohto reťazca doniesť do Európskej únie, aby sme si tu my vyrábali čo najviac batérií, batériových článkov a všetkých týchto technológií okolo. Čo je dôležité povedať je, že aj v súčasnosti veľkí výrobcovia automobilov sa snažia batérie získavať a nakupovať čo najbližšie okolo svojich fabrík. Jeden z dôvodov je, že sa snažia znížiť uhlíkovú stopu batérií, pretože čím menej ich budete prepravovať samozrejme, tak tým menej budú náročné na uhlíkovú stopu z pohľadu logistiky.“
Mária Babinská:
„K mikrofónu som si pozvala aj predsedu Slovenskej akadémie vied Pavla Šajgalíka. Vzniklo nové Národné batériové centrum, dá sa povedať, že konečne Slovensko k tomu pristúpilo?“
Pavol Šajgalík, predseda Slovenskej akadémie vied:
„Z môjho pohľadu je najvyšší čas, lebo naozaj, musíme vytvárať atraktívne konzorciá, a nielen atraktívne preto, že vyvinieme nejakú novú technológiu, alebo nový druh výrobku, ale musia byť atraktívne aj pre ľudí, ktorí pre tieto konzorciá budú robiť, a tým, že sme zapojili do tohto konzorcia technické univerzity, dokonca Univerzitu Pavla Jozefa Šafárika, Slovenskú akadémiu vied, ale aj zväzy, ako Zväz automobilového priemyslu, alebo Slovenskú alianciu pre elektromobilitu, tak toto je podľa môjho názoru veľmi atraktívne prostredie pre to, aby si tam mladí ľudia s rôznym zameraním našli svoju parketu, a teda my máme ambíciu pritiahnuť mladých.“
Mária Babinská:
„Aká je vôbec úloha batériového centra?“
Pavol Šajgalík:
„Úloha batériového centra je hľadať nové typy batérií, pretože dnes celý svet funguje na lítiových batériách a lítium je prvok, ktorý má tiež svoj obmedzený výskyt na tejto zemi. Čiže my sa chceme sústrediť na nové typy batérií. Jedna je sodíková, druhá možno na báze hliníka, možno na nejakých iných bázach a boli by sme radi, keby sme tento výskum dotiahli do takej aplikovanej formy, že už by sme nejaký článok boli schopní aj vyprodukovať. Na druhej strane sa chceme venovať aj recyklácii a v neposlednom rade tiež sa chceme orientovať na manažment nabíjania, do ktorého už patrí určite aj toľko žiadaná digitalizácia nášho sveta, umelá inteligencia atď.“
Mária Babinská:
„Oslovila som aj rektora Slovenskej technickej univerzity Miroslava Fikara. Na čom sa bude podieľať konkrétne technická univerzita?“
Miroslav Fikar, rektor Slovenskej technickej univerzity:
„Už aj pri súčasnom stave spolupracujeme s najrenomovanejšími výrobcami pri optimalizácii práce batérií, aby vydržala batéria čo najdlhšie v existujúcich automobiloch. Môžeme zobrať ľubovoľnú batériu, dáme k nej senzory, aby vedela, kedy má pracovať veľa a kedy si môže oddýchnuť, kedy ju môžeme dobíjať. Čiže vieme zoptimalizovať jej cyklus, ako funguje. Na tomto pracuje Fakulta chemickej a potravinárskej technológie.“
Mária Babinská:
„Hovorili ste o recyklácii.“
Miroslav Fikar:
„Máme viacero možností. Nejde len o recykláciu, ide aj o regeneráciu, aby sme ich nemuseli hneď dať naspäť. A keď už teda recykláciu, ako odtiaľ dostať všetky dôležité komponenty, zložky tak, aby sme ich mohli znova použiť? Na tomto spolupracuje Strojnícka fakulta STU.“
Moderátorka:
„Cieľom projektu Národného batériového centra je nielen pracovať na vývoji technológií, ale tiež zabezpečiť ich transfer do reálneho priemyslu. Okrem toho je veľmi dôležité podporiť vzdelávanie špecialistov pre batériové technológie.“