PUBLIKOVANÉ 28. júl 2009
Energetika. Investícia ruskej štátnej korporácie TVEL by priniesla inovatívne know-how a lacnejšie zdroje.Bratislava - Ruská štátna korporácia TVEL sa zatiaľ definitívne nerozhodla, kde postaví svoj prvý zahraničný výrobný závod. V hre o jeho umiestnenie je okrem Ukrajiny a Česka i Slovensko, HN to potvrdilo vedenie podniku. Slovensko medzi záujemcami držia existujúce i plánované jadrové reaktory, dlhodobý kontrakt na dodávky jadrového paliva, ako i skúsenosti s montážou kaziet, ktoré robil strojárský podnik ZŤS Dubnica pre atómovú elektráreň A-1 v Jaslovských Bohuniciach.
Ešte nerozhodli
Naopak, Ukrajina, ktorá má najviac ruských jadrových reaktorov a je spomedzi uchádzačov favorizovaná, nemá dosiaľ uzavretú zmluvu na dodávky ruského jadrového paliva, čo je jedna z podmienok umiestnenia závodu. Zmluva mala byť podpísaná na úrovni predsedov vlád oboch krajín v polovici mesiaca, no podľa informácií HN sa tak nestalo a jej potvrdenie bolo odložené na neurčito. Nie je tiež vylúčené, že TVEL postaví závod na Ukrajine, ale i v niektorom zo štátov EÚ.
"Spoločnosť si musí byť istá, že pilotný projekt vyjde na sto percent. Postavíme najprv jeden závod a potom usúdime, kde je ešte nutné stavať. Ale z pohľadu Ukrajiny treba prijať rozhodnutie čo najskôr," tvrdí Vasilij Konstantinov, viceprezident TVEL-u. V súčasnosti TVEL rozpracúva technicko-ekonomické podklady pre štandardný podnik. Práca na nich bude trvať asi pol roka. Medzi kritériami výberu sú veľký park reaktorov ruského vzoru, záujem o využívanie ruských technológií aj v budúcnosti a garancia nákupu ruského paliva v dlhodobej perspektíve. V prvej etape sa na území vybranej krajiny uskutoční montážna výroba palivových článkov z komponentov a ostatného príslušenstva vrátane obohateného uránu, ktoré sa budú dovážať z Ruska. So začatím výstavby sa ráta na budúci rok.
Náklady nepoznajú
Pôjde o veľkú investíciu vrátane transferu technológií a know-how. TVEL nevylučuje ani zriadenie spoločného podniku alebo inú formu vlastníctva. "Dnes je predčasné hovoriť, aké budú konečné náklady na tento závod," hovorí Konstantinov. "Odpoveď slovenskej strany na otázku, či stavať takýto závod na Ukrajine alebo v Európskej únii, je jednoznačne v únii. Palivo TVEL-u by tak mohlo byť považované za európske. Navyše by išlo o významnú investíciu v strojárstve. Skúsenosti s takou výrobou môže ponúknuť okrem Slovenska len málo štátov vo svete," vysvetľuje Peter Líška, riaditeľ divízie jadrovej bezpečnosti Výskumného ústavu jadrovej energetiky.
Investor i jadroví experti ubezpečujú, že by išlo o ekologickú, čistú a bezpečnú výrobu. Palivové prútiky by boli dodávané hermeticky uzavreté. "O nejakej radiačnej kontaminácii alebo ožiarení pri manipulácii nemôže byť ani reči," myslí si jadrový fyzik Vladimír Slugeň, profesor Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Spoločnosť TVEL je súčasťou Atomenergopromu, ruského štátneho holdingu, ktorý spája niekoľko desiatok podnikov v oblasti jadrovej energetiky od ťažby uránu až po výstavbu jadrových elektrární a výrobu elektrickej energie. TVEL vlani dosiahol tržby 1,15 miliardy eur a čistý zisk 662 miliónov eur, čo je štyrikrát viac ako pred rokom. Alexander Buzinkay