PUBLIKOVANÉ 1. február 2024
Aneta Parišková, moderátorka
A vráťme sa na Slovensko. Deväť z desiatich študentov stavebných odborov na stredných školách sa po štúdiu vyberie inou profesionálnou cestou. V stavebníctve pritom veľmi chýbajú kvalifikovaní ľudia. Odborníci si uvedomujú, že kľúčové je zatraktívniť štúdium na odborných školách, a preto pripravili návrh nových vzdelávacích programov.
Martin Nagy, redaktor
Stavebníctvo na Slovensku je v rozklade. Aby sa nám systém nerozsypal, daný segment potrebuje prijať systémové opatrenia.
Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska
Podľa dostupných analýz až 90 % absolventov stredných odborných stavebných škôl odchádza pracovať mimo rezortu stavebníctva.
Natália, študentka strednej priemyselnej školy
Čo sa týka konkrétne strednej školy, tak je to častokrát možno voľba rodičov práve, že kam na strednú školu a veľa mladých ľudí nevie konkrétne, že čo chce v živote robiť.
Darina Šulková, riaditeľka SOŠ OAS v Trnave
Ešte 5 rokov dozadu sa nám vôbec nedarilo napĺňať tieto odbory.
Darina Sojáková, riaditeľka SPŠ STAV-GEO v Bratislave
Na učebných odboroch, kde sa učia trebárs inštalatéri, murári, tak tam je to oveľa horšie.
Doc. Ing. arch, Branislav Puškár, PhD., dekan Fakulty architektúry a dizajnu STU
Celý tento stavebný priemysel na Slovensku týmto trpí, že nemá kvalifikovanú pracovnú silu na úrovni profesií remeselníkov.
Martin Nagy, redaktor
Na trnavskej odbornej škole sa zvýšil záujem o pozície stolár a inštalatér. Pozíciu murára kompenzujú župnými štipendiami.
Darina Šulková, riaditeľka SOŠ OAS v Trnave
Stále sa zle napĺňal alebo slabo napĺňa učebný odbor murár.
Martin Nagy, redaktor
Stredné školy dlhodobo bojovali s nedostatkom študentov či kvalitného vybavenia, v súčasnosti sa na viacerých školách situácia otáča a začínajú mať úplne iné problémy.
Darina Sojáková, riaditeľka SPŠ STAV-GEO v Bratislave
Teraz je zas fáza, že niet učiteľov a žiakov, aj vybavenia už by sme mali dosť.
Martin Nagy, redaktor
Odborní pedagógovia sú kapitola sama osebe.
Darina Sojáková, riaditeľka SPŠ STAV-GEO v Bratislave
2 dni alebo 1 deň sú v škole, vyučujú a potom sa venujú svojej profesionálnej dráhe. Z hľadiska dlhodobého je toto veľmi neudržateľné.
Martin Nagy, redaktor
Okrem malého finančného ohodnotenia odborníkov im robí starosti aj štúdium za účelom získania pedagogického minima, ktoré je zbytočne prebyrokratizované.
Darina Sojáková, riaditeľka SPŠ STAV-GEO v Bratislave
Veľakrát aj ten, kto sa odhodlá ísť študovať, tak potom vlastne všetko to, čo vlastne musí splniť, tak ho to v konečnom dôsledku odradí a potom po nejakom čase z toho školstva odíde.
Doc. Ing. arch, Branislav Puškár, PhD., dekan Fakulty architektúry a dizajnu STU
Nemyslím si, že je to iba o peniazoch, je to vlastne o partnerstvách, o dohodách s inštitúciami.
Martin Nagy, redaktor
Hovorí dekan Fakulty architektúry a dizajnu STU, ktorý sa na nezáujem študentov nemôže sťažovať. Na fakultu sa hlásia stovky študentov a samotný dekan to pripisuje nielen kvalitnej výučbe a vybaveniu školy, ale aj v rámci kampane, ktorú robia na stredných školách.
Doc. Ing. arch, Branislav Puškár, PhD., dekan Fakulty architektúry a dizajnu STU
Odporúčam stredným školám, že sa do zatraktívnenia musí vložiť samotné vedenie tých škôl. Stojí nás to ale veľmi veľa energie, lebo musíme si vlastne fyzicky s prezentáciou obísť stredné školy.
Martin Nagy, redaktor
Viacerí študenti stredných škôl sa zhodujú, že majú počas štúdia málo praxe, v novo odbore by chceli nájsť uplatnenie.
Ema, študentka strednej priemyselnej školy
Chcela by som navrhovať možno nejaké výškové budovy alebo mosty.
Christián, študent strednej priemyselnej školy
Páčia sa mi mosty a mrakodrapy a do toho mám v pláne aj spraviť si kurz elektrotechniky.
Martin Nagy, redaktor
Zväz stavebných podnikateľov Slovenska pripravil návrh nových vzdelávacích programov v spolupráci so strednými a vysokými školami, ale aj s odborníkmi zo zahraničia.
Martin Nagy, televízia JOJ