PUBLIKOVANÉ 27. január 2010
Martina Šimkovičová, moderátorka TV Markíza: "A teraz sa vraciame k reportáži o mýte, ktorú sme vám sľúbili na začiatku. Odborníci na cestnú dopravu sa zhodujú, že mýto je potrebné aj na cestách prvej triedy. Kým prepravcovia volajú po znížení poplatkov, dopravní experti sa domnievajú, že mýto na cestách prvej triedy by mohlo byť ešte vyššie ako na diaľniciach. Niektorí dokonca navrhujú spoplatniť všetky slovenské cesty." Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "Potrebu mýta odborníci na cestnú dopravu odôvodňujú otázkou, majú výstavbu ciest platiť daňoví poplatníci alebo dopravné firmy, ktoré po nich jazdia."
Ľubomír Palčák, Výskumný ústav dopravný v Žiline: "Tak ako máme dnes tú infraštruktúru vybudovanú, teda lepšie povedané nevybudovanú, si myslím, že je bez podmienečne nutné, aby boli spoplatnené aj cesty I. triedy."
Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "Keď začiatkom mesiaca kamionisti protestovali, toto bola jedna z hlavných požiadaviek."
(Začiatok archívneho záznamu nakrúteného 11.1.2010)
vodič kamiónu: "Aby cesty prvej triedy neboli spoplatnené."
(Koniec archívneho záznamu nakrúteného 11.1.2010)
Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "Argumentom bol hlavne zlý stav týchto ciest a s tým súhlasí aj emeritný profesor Gschwendt. Tvrdí však tiež, že náklady na opravy ciest prvej kategórie nie sú podľa neho dostatočné. Poplatok vyberaný na nich by preto mal byť rovnaký ako na diaľniciach."
em. Prof. Ivan Gschwendt, Slovenská technická univerzita v Bratislave: "Dokonca by som bol aj toho názoru, že by mala byť tá cesta prvej triedy vzhľadom na ich životnosť, akú teraz majú, dokonca by mal byť väčší."
Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "S tým ale zásadne nesúhlasia dopravcovia. Chcú jazdiť po rýchlych cestách, ale čo najekonomickejšie. V opačnom prípade to pocítia ľudia na zvýšených cenách."
Pavol Reich, generálny tajomník Česmad: "Kto neprenesie náklady mýta do cien, myslím si, že nemá veľkú šancu dlho existovať."
Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "Väčšina dopravcov bude mať preto podľa expertov snahu vyhnúť sa plateným cestám. To by ale znamenalo hrozbu pre cesty druhej a tretej triedy."
Igor Ripka, Žilinská univerzita: "Ideálne, keby bolo spoplatnených čo najviac komunikácií, samozrejme s rozvrstvením podľa kvality."
Marián Lechan, redaktor TV Markíza: "Na to, aby dopravcovia ochotnejšie akceptovali mýto je podľa odborníkov na cestnú dopravu nevyhnutné, aby sa kvalita ciest výrazne zlepšila už krátko po zavedení poplatkov."