Marián Žáry Kukelka, moderátor
Stredné školy by mali zintenzívniť výučbu prírodovedných predmetov. Myslí si to viac ako 60 % Slovákov. Podľa nich to vedie k ľahšiemu uplatneniu sa na trhu práce. Podľa odborníka nedostatky v tomto učive spôsobujú neskôr nízky počet absolventov technických smerov, či absenciu kritického a logického myslenia. Rezort školstva uvažuje nad navýšením hodín niektorých predmetov na školách.
Denisa Žilová, redaktorka
Väčšina opýtaných v prieskume Ako sa máte Slovensko si myslí, že predmety ako matematika, fyzika či informatika by mali dostať väčší priestor vo vyučovaní na stredných školách. Podľa odborníka z Nadácie Dionýza Ilkoviča Martina Pleša to okrem lepšieho uplatnenia na trhu práce pomáha rozvíjať kritické a logické myslenie. Aj keď v prieskume si to spája s prírodovednými predmetmi len 24 % ľudí.
Martin Pleša, odborník z Nadácie Dionýza Ilkoviča
Väčšina ľudí povedala, že na rozvoj kritického myslenia pomôže najviac občianska náuka a dejepis. Moja skúsenosť so študentmi je taká, že im nebráni v kritickom myslení to, že nepoznajú dejiny alebo princíp politického fungovania na Slovensku, im tam bráni to, že nemajú základy logiky a argumentácie. Tieto spoločensko-verejné predmety musia byť až nadstavbou na to, čo sa deje v tých prírodných vedách.
Denisa Žilová, redaktorka
Dodáva, že dôsledkom je nízky počet absolventov na technických, ekonomických či odboroch informatiky. Napr. na informatiku na Slovenskej technickej univerzite minulý rok prijali niečo cez 1100 študentov. Bakalársky stupeň ukončilo 309 a na druhom stupni pokračuje 252 študentov. Podobne je to aj na Univerzite Komenského. Dopĺňa hovorkyňa Eva Kopecká.
Eva Kopecká, hovorkyňa Univerzity Komenského
Štúdium v akademickom roku 2022 - 2023 úspešne ukončilo 174 študentov bakalárskeho stupňa a 133 magisterského.
Denisa Žilová, redaktorka
Nedostatok vedomostí z prírodovedných predmetov si uvedomuje aj rezort školstva. Uvažuje napr. o povinnej viacúrovňovej maturite z matematiky. Pokračuje štátny tajomník Slavomír Partila.
Slavomír Partila, štátny tajomník ministerstva školstva
Je tu otvorená otázka aj dotácií jednotlivých hodín prírodovedných predmetov na jednotlivých stupňoch škôl. Ten učebný plán sa v čase menil, niektoré zmeny priniesli výsledky, ktoré musíme reflektovať aj posunúť do ďalších možností riešenia, ktoré budú znamenať podporu technického vzdelávania a maturity z matematiky.
Denisa Žilová, redaktorka
Analytik INESS Robert Chovanculiak je voči navýšeniu predmetov skeptický.
Róbert Chovanculiak, analytik INESS
Keď niekto povie, že chce pomôcť školstvu tým, že pridá nejakú hodinu, tak musí ukázať, že ktorú hodinu odoberie alebo prečo budú musieť žiaci o ďalšiu hodinu navyše sedieť v triedach.
Denisa Žilová, redaktorka
Ministerstvo pripravuje nové štátne vzdelávacie programy pre odborné vzdelávanie, ktoré budú akceptovať posilnenie týchto predmetov. Denisa Žilová, Slovenský rozhlas.