Speekle učí správnu výslovnosť, je to pomôcka pre logopédov a rodičov detí, ktoré sa učia správne vyslovovať hlásky. Deti sa učia pomocou hry a Speekle pre rodičov a logopédov vyhodnotí, ako sa im darí.
Pôvodne vytvorili študenti Fakulty informatiky a informačných technológií (FIIT) STU Speekle pre celosvetovo známu IT súťaž Imagine Cup 2013 a vyhrali tak slovenské finále.
Speekle sa skladá z niekoľkých častí – z Talklandu, čo je „svet hier“, pomocou ktorých sa deti učia zábavnou formou správne vyslovovať hlásky. Napríklad správne vyslovená hláska „s“ či „š“ dokáže uspať draka a trpaslík tak môže ukradnúť poklad. Správne vyslovená hláska „z“ či „ž“ zasa pomôže vzlietnuť ose. „Pri vývoji platformy sme spolupracovali s logopédmi, zistili sme, že za viacero problémov s výslovnosťou u detí môže ochabnuté, resp. nedostatočne vyvinuté svalstvo jazyka. Začali sme sa zamýšľať nad tým, ako by sme sa na tento problém mohli zamerať v našom systéme. Výsledkom je náš vlastný algoritmus, ktorý realizuje sledovanie jazyka, 'tongue tracking' – dokážeme zachytávať pohyby špičky jazyka,“ vysvetlila Veronika Štrbáková z tímu.
Študenti sa chystajú svoju platformu rozvíjať. "Postupne pracujeme na hre, v ktorej bude dieťa práve pomocou jazyka ovládať ponorku a iba vtedy, ak budú pohyby jazyka správne, dokáže splniť úlohy v hre,“ hovorí Peter Demčák, zodpovedný v tíme za „game design“.
Hry sú však len jednou časťou celého riešenia. Speekle je užitočný aj pre logopéda, ktorý vidí štatistiky o tom, ako sa dieťaťu darilo pri domácich cvičeniach vo forme hry a vie si prehrať kľúčové momenty jednotlivých sedení, získa teda prehľad o úsilí a progrese, ktorý jeho malý pacient vykonal.
Víťazný tím musel pri vypracovaní platformy zvládnuť spracovanie zvuku v počítači, modely pre sledovanie jazyka a programovanie a dizajn hier. Majú však aj ďalšie plány. „S projektom určite neskončíme ani po finále súťaže, chceme ho dotiahnuť do praxe. Najradšej by sme však boli, keby sa platforma šírila prostredníctvom logopedických centier či ambulancií, pretože tak bude môcť výsledky dieťaťa sledovať konkrétny lekár či lekárka a prípadne upravovať online obtiažnosť hry, aby dieťa nebolo zbytočne demotivované či naopak, dostatočne rýchle napredovalo,“ hovorí Miroslav Šimek z víťazného tímu.
V súťaži o Podnikateľský nápad roka sa darilo aj ďalšiemu tímu zloženému zo študentov STU – dizajnérom, ITčkárom a chemikom, ktorí vytvorili ekologický detský nábytok Villo.
Vývojový tím Speekle.
PUBLIKOVANÉ 4. október 2013