Ľubomír Bajaník, moderátor: „Študenti Slovenskej technickej univerzity prišli so zlepšovacím návrhom, ktorý by uľahčil život tisícom ľudí. Vyvinuli vysúvacie sedadlo pre autá. Problémy s nastupovaním a vystupovaním majú nielen zdravotne postihnutí, ale aj seniori či ľudia so zraneniami. Sedadlo chcú dostať do sériovej výroby.“
Kristián Čekovský, redaktor: „Pán Pavol pomáha svojej žene Oľge s nastupovaním a vystupovaním každý deň. Aj keď to majú natrénované, s otočením pani Oľgy na sedadle má stále problém.“
Pavol: „Musí sa držať. Tou pravou rukou sa drží. Zadkom sa musí dostať čo najďalej a tam sa otočiť.“
Kristián Čekovský: „Práve pre starších, zranených či zdravotne postihnutých ľudí vynašli študenti technickej univerzity sedadlo, ktoré by im výrazne uľahčilo cestovanie autom.“
Michael Paštéka, študent Strojníckej fakulty STU: „Stlačí ovládacie tlačidlo a vtedy sa začne sedadlo zdvíhať a otáčať smerom von z vozidla. Teraz má sedadlo pripravené vonku z automobilu, čiže on si pohodlne sadne, bez toho aby sa musel, sa snažil nasadnúť cez dvere a niekde hlboko sadal, čiže on si sadne ako keby na stoličku vonku, sedí pohodlne v sedadle, znova stlačí gombík a sedadlo ho naspäť vnesie do automobilu. Veľmi pomaly, samozrejme, elektricky.“
Kristián Čekovský: „Zdvíhacie systémy pre imobilných montujú do áut rôzne firmy. Dodatočná úprava stojí tisícky eur. Študenti však hovoria, že ich mechanizmus má výhodu v tom, že sa zmestí pod bežné sedadlo. Môže tak byť súčasťou výbavy už pri kúpe auta.“
Michael Paštéka: „Ten cenový rozdiel bude obrovský. Toto bude o, ja neviem, päť, desaťkrát lacnejšie, keď to bude výrobca automobilov sériovo vyrábať.“
Kristián Čekovský: „Na projekte spolupracujú aj dizajnéri. Tí sa snažia navrhnúť také sedadlo, ktoré by sa dalo prispôsobiť rôznym zdravotným postihnutiam.“
Martin Baláž, odborný asistent, Fakulta architektúry STU: „Pokiaľ ten človek potrebuje, tak si môže povedzme vypodložiť viac len jednu stranu, tak aby mu vyhovovala pri nejakom type hendikepu, alebo si zvýšiť tú oporu práve bočnú, pokiaľ by mu robil problém ten posed v zákrutách, napríklad keď ho trošku vynáša.“
Kristián Čekovský: „Vývoj projektu už finančne podporila jedna z automobiliek. Mechanizmus navrhli pre ich model mestského auta. Dá sa však prispôsobiť pre rôzne typy a kategórie áut. Študenti preto veria, že sa do sériovej výroby dostane čím skôr.
[STV Jednotka, 19:00 11/11/2017]