NIekedy je vôna parfumu kúpeného cez internet odlišná od tej z kamennej predajne.
| Na internete už dnes kúpite takmer všetko. Od spotrebičov po domáce zviera.
Veľa krát je všetko kupované online omnoho lacnejšie ako v kamenných predajniach. To sa týka aj luxusných parfumov. Tie kúpené v klasických obchodoch sú aj o polovicu drahšie ako tie objednané z internetu. Odborníci z Technickej Univerzity však prišli na to, že s nízkou cenou sa vezie aj nízka kvalita. Prečo je tomu tak? Pri parfumov kúpe parfumov z internetu si vyberáte len podľa obrázka. Nemôžete si pričuchnúť, a tak sa spoliehate len na dobrý sľub predajcu, že ide o totožný parfum, aký nájdete v klasickej parfumérii.
„Zákazník nemá príležitosť konkrétny výrobok si prehliadnuť a vyhodnotiť, či nejde o fejk,“ upozornil Miloš Lauko z Asociácie spotrebiteľov SR. Asociácia spotrebiteľov sa preto v spolupráci s Fakultou chemickej a potravinárskej technológieSlovenskej technickej univerzity podujala porovnať sedem rovnakých voňaviek zakúpených online a v kamenej predajni. Výsledky boli zverejnené v relácii RTVS s názvom Test magazín. Hodnotitelia z technickej univerzity sa pozreli na intenzitu vône hneď po odstreknutí z flakóna a aj po uplynutí piatich hodín.
Skúmali aj podobnosť vône s originálom. Výsledky boli pritom viac ako prekvapujúce. Vôňa ani jedného parfumu zakúpeného v internetovom obchode nebola totožná s vôňou z kamennej predajne. Najintenzívnejšie voňali tie kúpené od Katkaparfumery.sk a Parfums.sk, no podobnosť ich predávaného výrobku s originálom bola len polovičná. Rovnaký parfum sa vyrába často na viacerých miestach sveta. Môže sa však vyrábať aj viacero verzií na rôzne trhy na svete.
„Základ je rovnaký, ale doplnky a koncentrácie sa môžu líšiť. Vďaka tomu má trochu iný výraz, kvalitu a dĺžku času, počas ktorého bude voňať,“ vysvetlil Lauko. Aby sa docielil lacný parfum, je potrebné niekde niečo ubrať. Kým kvalitná parfuméria ponúka vôňu vyrobenú v Paríži, na internete často nájdete parfum vyrobený v krajinách tretieho sveta. Čo sa týka sily vône po piatich hodinách, žiadnu voňavku kupovanú cez internet nebolo takmer vôbec cítiť. Naopak, kúpená v klasickej kamennej predajni bola jasná a stále citeľná.
Ako používať voňavky
Pavol Ciesar, parfumový špecialista
parfum sa strieka na telo približne zo vzdialenosti 20 centimetrov
oblak esencie vám tak pokryje veľkú časť tela
vôňa najlepšie drží na vlasoch a oblečení
čistý parfum je najlepšie aplikovať na zápästie a kľúčnu kosť
Dôležité skladovanie
parfum je svojím zložením určený na to, aby sa z kvapalného skupenstva menil na plynné
má teda tendenciu unikať a vyprchať
navyše môže ďalej „pracovať“ napríklad ako víno a dokáže sa pokaziť ako normálne potraviny
aj pri najlepšom skladovaní doma nevydrží v 100-percentnej kvalite dlhšie ako jeden rok
kvalita sa ničí teplotou, vzduchom aj svetlom
TIP: Ideálne je skladovať parfum zabalený v alobale v chladničke.
TEST
Toaletná voda Versace Bright Crystal - 70 eur/50 ml
Názov obchodu |
Vzhľad flakónu |
Vôňa v porovnaní s originálom |
Intenzita vôňe po 5 hodinách |
Cena za 50 ml |
Hodnotenie |
|
Katkaparfumery.sk |
Výborne |
Priemerne |
Dostatočne |
30 E |
Priemerne |
|
Parfums.sk |
Výborne |
Priemerne |
Dostatočne |
30,31 E |
Priemerne |
|
Vonacky.sk |
Výborne |
Dostatočne |
Nedostatočne |
30,80 E |
Dostatočne |
|
Predajparfumov.sk |
Výborne |
Dostatočne |
Nedostatočne |
31,20 E |
Dostatočne |
Parfumovaná voda Versace Bright Crystal Absolu - 76 eur/50 ml
Názov obchodu |
Vzhľad |
Vôňa v porovnaní s originálom |
Intenzita po 5 hodinách |
Cena za 50 ml |
Hodnotenie |
|
Mandarinka.sk |
Výborne |
Dostatočne |
Dostatočne |
37,36 E |
Dostatočne |
|
Lacnyparfem.eu |
Výborne |
Nedostatočne |
Nedostatočne |
33,89 E |
Dostatočne |
Hodnotilo sa ako v škole: výborný - 1, dobrý - 2, priemerný - 3, dostatočný - 4, nedostatočný - 5
z toho: nákup a informácie - 10 %, senzorické hodnotenie - 40 %, senzorické hodnotenie po 5 hodinách - 50 %
Prečo sú rozdielne
Miloš Lauko, Asociácia spotrebiteľov SR
- Na svete je málo výrobcov parfumov, ktorí ich distribuujú do celého sveta. Od výrobcu idú flakóny k najväčším predajcom s kamennými parfumériami. Ak sa voňavky nepredajú kým sú čerstvé, putujú na internet. Treba pripomenúť, že tovar cestuje po celom svete, zle sa skladuje, čo znižuje jeho kvalitu. Internetové obchody nakupujú vo väčšine v krajinách s nízkymi cenami, ako sú arabské a ázijské štáty. Tovar putuje cez veľa sprostredkovateľov, čas narastá a intenzita vône klesá. Aby však online obchody dosiahli najnižšie možné ceny, vysoké nároky na prepravu a skladovanie nedodržiavajú.