Medzi krajinami Visegrádskej štvorky sa Česká republika stala lídrom v univerzitnom vzdelávaní
Svetový top rebríček tradične vedú americké a britské univerzity
BRATISLAVA. Na umiestenie Slovenska v rebríčku Times Higher Education (THE) sa dá pozerať z dvoch uhlov. Úspechom je, že slovenské školy sú vôbec v rebríčku. Za neúspech možno považovať nielen ich počet, ale aj umiestnenie. Nachádzajú sa v záverečnom intervale 601. až 800. miesto. Školám k umiestneniu pomohol aj fakt, že zostavovatelia rebríčka zmenili jeho kritériá aj rozsah. Z pôvodných 400 škôl sa rozrástol na dvojnásobok. Niektorým školám to pomohlo k rebríčkovej premiére, iné prepadli. Napríklad pražská Univerzita Karlova stratila pozíciu českého lídra – predbehla ju Vysoká škola báňská v Ostrave. „Hlavnou príčinou tohtoročného veľkého pohybu v celkovom poradí sú zásadné zmeny v metodike hodnotenia,“ vraví rektorUniverzity Karlovej Tomáš Zima. Jednou z významných zmien bolo, že z hodnotenia vylúčili publikácie, ktoré vznikli v rámci veľkých vedeckých tímov.
Vedú vďaka aktivite
Vedúca pozícia Univerzity Komenského a Slovenskej technickej univerzity (STU) medzi slovenskými univerzitami vyplýva z viacerých faktorov. Jedným z nich je aj vysoká úspešnosť v získavaní grantov, vďaka ktorým dokážu financovať svoje vedecké projekty. Vo výročnej správe o stave vysokého školstva za uplynulý rok sa uvádza, že Univerzita Komenského bola v získavaní grantových peňazí najúspešnejšia. V roku 2014 získala podporu pre 356 projektov. Slovenská technickáuniverzita bola s 204 projektmi druhá. Tretia je Technická univerzita Košice s takmer 120 podporenými projektmi. „V spolupráci s praxou je univerzita dlhodobo silná, vlani získala opakovane za výskum a projekty na zmluvu pre priemysel najviac zo všetkých slovenských univerzít,“ vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej technickej univerzity Andrea Hajúchová. Išlo o 1,7 milióna eur, pričom univerzita riešila 274 projektov zmluvného výskumu pre priemyselnú prax.
Doktorandi nepublikujú
Poradie slovenských univerzít ostáva rovnaké aj v prípade počtu publikačných výstupov. Lídrom rebríčka je UniverzitaKomenského, nasleduje Slovenská technická univerzita. To, že univerzitám by k lepšiemu umiestneniu vo svetových rebríčkoch pomohlo viac kvalitných publikácií, si myslí aj predseda Akreditačnej komisie Ľubor Fišera. „Publikačná činnosť je veľmi nevyrovnaná, niektoré školy ju majú dobrú, niektoré slabšiu a niektoré iba naháňajú atraktívne odbory a nepublikujú prakticky vôbec,“ hovorí. Komplexná akreditácia vysokých škôl odhalila, že v publikovaní majú veľké rezervy hlavne doktorandi.
Nedokážu konkurovať
Ako základ neúspechu Fišera vníma dlhodobý nedostatok peňazí v školstve. „Najväčšie rezervy v porovnaní s okolitým svetom sú vo financovaní. Naše školy takto absolútne nedokážu konkurovať svetu,“ povedal predseda Akreditačnej komisie. Financie sa totiž vo veľkej miere rozdeľujú podľa počtu študentov, nie za kvalitu vzdelávania. Tým podľa Fišeru univerzitystrácajú šancu na lepšie a častejšie umiestnenie vo svetových rebríčkoch. „Vzhľadom na peniaze, ktoré štát poskytujeuniverzitám, sú však výsledky vedeckovýskumnej činnosti vynikajúce,“ hovorí Fišera.
Rozdiel v prístupe
Slovenským univerzitám by podľa skúseností pedagógov pomohla aj iniciatíva študentov. „Na Oxforde sa kladie veľký dôraz na samoštúdium. Dostanete veľa úloh a je na vás, či ich splníte, alebo nie,“ vysvetľuje systém univerzity Marek Buchman, študent chémie na tamojšej Magdalen College. Skúšky sú iba na konci roka, tvoria finálnu známku. Študent v podstate celý rok nemusí robiť nič, ak zvládne skúšky. „Na druhej strane, ak nebude robiť nič, tie skúšky nezvládne, ani keby veľmi chcel,“ povedal Buchman. Zuzana Matkovská
Najlepšie hodnotené univerzity na svete
Poradie |
Univerzita |
Krajina |
|
i. |
California Inštitúte ofTechnology |
USA |
|
2. |
University of Oxford |
Veľká Británia |
|
3. |
Standford University |
USA |
Umiestenie škôl na Slovensku a v okolitých štátoch
Poradie |
Univerzita |
Krajina |
||
142. |
UniversitätWien |
Rakúsko |
||
201. |
-250. |
Medizinischen UniversitätWien |
Rakúsko |
|
251. |
-300. |
Technische UniversitätWien |
Rakúsko |
|
301. |
-350. |
Technische UniversitätWien |
Rakúsko |
|
VSB -Technická univerzita Ostrava |
Česko |
|||
351. |
-400. |
Technische Universität Graz |
Rakúsko |
|
401. |
-500. |
Johannes Kepler Universität Linz |
Rakúsko |
|
Karl-Franzens-Universität Graz |
Rakúsko |
|||
Univerzita Karlova Praha |
Česko |
|||
Vysoké učení technické Brno |
Česko |
|||
501. |
-600. |
České vysoké učení technické Praha |
Česko |
|
Masarykova univerzita Brno |
Česko |
|||
Semmelweis Egyetem Budapešť |
Maďarsko |
|||
Univerzita Palackého Olomouc |
Česko |
|||
Uniwersytet Warszawski Varšava |
Poľsko |
|||
601. |
-800. |
AGM im. Stanistawa Staszica Krakov |
Poľsko |
|
Debreceni Egyetem Debrecín Eôtvós Loránd |
Maďarsko |
|||
Tudományegyetem Budapešť |
Maďarsko |
|||
Muszaki és Gazdaságtudományi |
||||
Egyetem Budapešť |
Maďarsko |
|||
Politechnika Gdanská Gdansk |
Poľsko |
|||
Pécsi Tudományegyetem Pécs |
Maďarsko |
|||
Politechnika Warszawska Varšava |
Poľsko |
|||
Slovenská tech. univerzita Bratislava |
Slovensko |
|||
Szegedi Tudományegyetem Segedín Taras Shevchenko Nat. University Kyjev |
Maďarsko |
|||
Ukrajina |
||||
Univerzita Pardubice |
Česko |
|||
Univerzita Komenského Bratislava |
Slovensko |
|||
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Poznaň |
Poľsko |
|||
Uniwersytetjagiellofiski Krakov |
Poľsko |
|||
Uniwersytet Šlaski w Katowicach |
Poľsko |
|||
V. N. Karazin Kharkiv National University Charkov |
Ukrajina |
|||
Vysoká škola chemicko-technologická Praha |
Česko |
|||
Západočeská univerzita Plzeň |
Česko |
Publikačná činnosť je nevyrovnaná. Niektoré školy ju majú dobrú, niektoré slabšiu a iné iba naháňajú atraktívne odbory a nepublikujú .
Ľubor Fišera, predseda Akreditačnej komisie