Vedomosti stredoškolákov vraj nenapĺňajú ani všeobecné očakávania. Maturitné testy nastavujú na úspešnosť 50 percent.
Slovenská matematická spoločnosť požaduje skvalitnenie a rozšírenie obsahu výučby matematiky na základných a stredných školách. Argumentuje, že bez opretia sa o nevyhnutné matematické vedomosti a zručnosti nemôžu pripravovať kvalifikovaných odborníkov pre vedomostnú spoločnosť.
Rektor radí upraviť príklady
Okrem navýšenia počtu vyučovacích hodín matematiky v štátnom výučbovom programe presadzuje i povinnú maturitu z nej. Stať by sa tak podľa nich malo na školách, ktoré pripravujú na štúdium prírodných, inžinierskych a informatických vied, ekonómie, manažmentu a matematiky.
„Všetky zmeny v matematickom vzdelávaní na základných a stredných školách sa v ostatných rokoch udiali bez reálneho zváženia dopadov na úroveň vysokoškolského vzdelávania a bez toho, aby sa k nim vyjadrili vysoké školy a reprezentanti slovenskej matematickej komunity,“ píše sa vo vyhlásení.
Návrh chcú predložiť ministerstvu školstva. Výzvu organizácie podporili rektori niektorí verejných vysokých škôl a dekani fakúlt.
„Stav vedomostí absolventov stredných škôl je dlhodobo neuspokojivý a nenapĺňa ani očakávania na úplne všeobecné stredoškolské vzdelanie,“ myslí si rektor Slovenskej technickej univerzity a bývalý prodekan Fakulty elektrotechniky v informatiky STU Robert Redhammer.
Dôležité je podľa neho zmeniť aj spôsob výučby a prezentovať žiakom viac príkladov, ktoré sú bližšie témam súčasného života.
Štát robí antireklamu
„Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania cielene pripravuje úlohy z externej časti maturitnej skúšky na predpokladanú 50-percentnú úspešnosť. Nevieme si predstaviť lepšiu antireklamu na maturitu z matematiky,“ dodáva dekan Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU Ján Šajbidor.
Klesajúcu úroveň matematických zručností pozorujú i na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach.
„Pre tieto nedostatky a medzery zo strednej školy mnohí študenti zanechávajú štúdium alebo si len s ťažkosťami osvojujú znalosti v nadstavbových predmetoch technického zamerania,“ poznamenal dekan František Trebuňa.
Ako dopadla maturita z matematiky naposledy
- vybralo si ju 13,5 percenta maturantov (z toho 73,8 percenta študentov gymnázií)
- priemerná úspešnosť 54,3 percenta (papierová forma – 53,5 percenta, elektronický test – 59,7 percenta)
- gymnáziá dosiahli úspešnosť 60,4 percenta
- odborné školy mali výsledok 36,9 percenta
- študenti, ktorí si matematiku vybrali ako dobrovoľný predmet, skončili s úspešnosťou 40,3 percenta
- úspešnosť nižšiu alebo rovnú 25 percent dosiahlo 10,4 percenta študentov
- najviac bodov získali za príklady z algebry, najnižšia úspešnosť zo stereometrie