Tím zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity odoberie vzorky aj z bratislavského Starého mosta. Vedci zistia, v akom stave sú naše storočné betóny a ich výskum bude užitočný pre budúcnosť.
Odborníci zo Slovenskej technickej univerzity začínajú mapovať stav betónových a železobetónových mostov. Z údajov zostavia databázu, ktorá pomôže pri ich obnove.
Prvé vzorky betónu by mali zamestnanci Stavebnej fakulty zobrať z pilierov Starého mosta v Bratislave a najstaršieho železobetónového mosta na Slovensku v Krásne nad Kysucou.
V oboch prípadoch ide o viac ako sto rokov starý betón, ktorý môže poskytnúť cenné informácie o odolnosti materiálu a jeho zložiek.
"Tím zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave bude zbierať údaje o najstarších betónových a železobetónových mostoch z obdobia rokov 1890 – 1940. O mnohých nemáme dnes informácie, nie je známe, z akého betónu boli postavené ani to, na akú záťaž ich projektovali," povedala Andrea Hajdúchová z univerzity.
Databáza zlacní prípravu projektov
Databáza, ktorá sa vytvorí zo získaných informácií, bude k dispozícii pri rekonštrukciách a má uľahčiť a zlacnieť prípravu projektov. Odborníci aktuálne zostavujú zoznam mostov a databázu dostupných údajov o nich. „Odvrty" vzoriek by sa mali týkať desiatok mostov, medzi nimi bude betónový most v Ružomberku a v Hlohovci, ale aj Krajinský most v Piešťanoch.
Medzi najdôležitejšie však podľa odborníkov patrí práve najstarší železobetónový most v Krásne nad Kysucou. Postavili ho v roku 1891, len 16 rokov po vôbec prvom takomto moste na svete vo Francúzsku.
„Prvý železobetónový most v USA je z roku 1893 a jeho prvenstvo pripomína pamätná tabuľa, V Krásne nad Kysucou sa nedozviete pri akom unikáte stojíte. Na moste je socha Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom mostov. Možno on ochránil most pred zborením," hovorí Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity.
Unikátny most je v skvelom stave
Väčšina mostov z tohto obdobia sa totiž nezachovala, najmä kvôli dvom svetovým vojnám ako aj kvôli rastúcim nárokom dopravy. "Tento unikátny most je však aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave, hoci po ňom denne prejdú stovky áut,“ dodáva.
Peter Paulík je súčasťou výskumného tímu Stavebnej fakulty. Za sebou má už vytváranie jednej unikátnej databázy mostov. Je autorom knihy Mosty na území Slovenska. Zozbieral v nej údaje a fotografie stoviek mostov na Slovensku. Na knihe pracoval takmer päť rokov, zbieral historické údaje a mosty fotografoval.