Bratislava vyhlásila súťaž na podobu námestí a parkov okolo novej električky
Veľká cesta najväčšie sídlisko nepretne. Bratislava začala riešiť os Petržalky.
BRATISLAVA. Ako sa zmení najväčšie sídlisko v strednej Európe? Ako bude vyzerať územie, kadiaľ má viesť petržalská električka? Bude mať mestská časť po viac než tridsiatich rokoch dobudované svoje centrum? Odpoveď na tieto otázky má dať verejná anonymná súťaž, ktorú vypísalo hlavné mesto. Hľadá urbanistické riešenie centrálnej rozvojovej osi v Petržalke. Architekti a urbanisti sa môžu hlásiť do konca januára. Návrhy bude vyhodnocovať medzinárodná odborná porota.
Mestská Petržalka
„V súťaži chceme získať čo najlepší urbanistický návrh na riešenie centrálneho mestského priestoru Petržalky, ukotviť v tomto koridore trasovanie električky,“ hovorí hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. „Hľadáme riešenie, ako sa bude rozvíjať časť mesta na pravom brehu Dunaja okolo svojej severojužnej osi tak, aby v centre Petržalky vznikol atraktívny mestský priestor.“ Súťaž má ukázať, kde budú verejné priestory, kde zeleň a kde nová zástavba s dopravou. Petržalskú električku rieši v jej druhej etape, čiže v úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor. Ide o ďalšiu časť nosného dopravného systému MHD. Stavba prvej časti – prestavba Starého mosta a električkovej trate na ňom – sa už začala, dokončiť ju mesto musí do konca roku 2015.
Trať zdražie
Pokračovanie električky podobne ako jej prvú etapu majú platiť z eurofondov. Projekt je zaradený do ďalšieho programového obdobia 2014 až 2020. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že druhá etapa bude ťažšia, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac - až polovicu nákladov. Pri Starom moste Únia prepláca 85 percent. Výsledkom teraz vypísanej súťaže má byť výber spracovateľa urbanistickej štúdie. Tá musí byť pre termíny z Únie hotová do konca budúceho roka. O nákladoch a aj o časovom pláne výstavby je dnes podľa architektky predčasné hovoriť. „Po vyhodnotení súťažných návrhov, keď bude jasný koncept riešenia, sa bude pokračovať so spracovaním dokumentácie na územné rozhodnutie trasy električky,“ vysvetľuje. V porote sú viacerí odborníci zo zahraničia, niektorí z nich pochádzajú zo Slovenska. Na prácu poroty má dozerať aj jeden vyžrebovaný zástupca verejnosti.
Štvorprúdovku vynechali
Isté je dnes zatiaľ to, že štvorprúdová cesta, ako ju mesto v územnom pláne v roku 2007 navrhovalo, Petržalku spolu s električkou nepretne. Architektka dokonca tvrdí, že popri koľajniciach nepôjde nielenže štvorprúdová, ale žiadna cesta. Proti štvorprúdovke protestovali tisíce ľudí, spisovali petíciu. „Súťaž je vypísaná aj v zmysle petície,“ hovorí Konradová. Nevyhnutnú dopravu treba vraj navrhnúť tak, aby nevznikla súvislá paralelná cesta. „Jediné kontinuálne prepojenie Starého mosta s juhom Petržalky bude električková trať.“ Okolo nej má vzniknúť mestské prostredie, čiže námestia a pešie zóny a prírodné prostredie – parky a mestské záhrady, ktoré budú prístupné zo zastávok električky pešo alebo na bicykli. Lucia Tkáčiková
Kto rozhodne
predseda Peter Gero, bývalý hlavný architekt centrálnych štvrtí Hamburgu;
Barbara Jakubíková, francúzska architektka slovenského pôvodu z krajinárskej kancelárie Atelier Alfred Peter Paysagiste zo Štrasburgu;
český architekt Patrik Kotas, urbanista a dizajnér;
Alena Kubová-Gauché, francúzska urbanistka slov. pôvodu, univerzita v Lyone;
podpora: profesor Yannis Tsiomis, urbanista z Paríža a profesor Hermann Knoflacher, odborník na dopravu z Viedne,
dekanka Fakulty architektúry STU Ľubica Vítková, záhradná architektka Zuzana Hudeková a architekt Vladimír Hrdý.
PUBLIKOVANÉ 7. január 2014