MÁRIA VIRČÍKOVÁ ROBOTIKA
VENUJE SA HUMANOIDNÝM ROBOTOM NA FAKULTE INFORMATIKY A SELEKTROTECHNIKY TECHNICKEJ UNIVERZITY V KOŠICIACH. VÝSLEDKY JEJ PRÁCE SÚ POROVNATEĽNÉ S VÝSLEDKAMI DOSIAHNUTÝMI VO SVETE. PREDNÁŠALA NA PRESTÍŽNYCH JAPONSKÝCH UNIVERZITÁCH A SVETOVÝCH KONFERENCIÁCH PO SVETE. ŠTUDENTSKÁ OSOBNOSŤ SLOVENSKA ZA ROK 2013.
ČO VÁS TERAZ NAJVIAC ZAMESTNÁVA?
Doktorandské štúdium a je to pre mňa veľmi inšpirujúce obdobie. Čaká ma obhajoba dizertačnej práce, Interakcia človek-stroj v sociálnej robotike. Zameriavam sa na to, ako by mali umelé systémy komunikovať s človekom, aby to bolo pre človeka prirodzené. Vytvorila som model strojovej empatie.
AKO BY STE LAIKOVI VYSVETLILI, ČOMU SA VENUJETE?
Robot pozoruje, kedy človek pracuje najefektívnejšie a snaží sa mu čo najlepšie pomôcť, Stroj rozpoznáva emócie a preferencie konkrétneho človeka. Učí sa, ako sa prispôsobiť. Posledná časť je, akým spôsobom má robot simulovať empatické správanie.
AKO JE BUDÚCNOSŤ ROBOTOV?
Sociálna robotika je veľmi mladá oblasť. Sociálne roboty by mali interagovať s ľuďmi podobne ako my, jeden s druhým. Z komerčného pohľadu sa stále hľadajú aplikačné oblasti.
NAJČASTEJŠIA OTÁZKA O ROBOTOCH?
Či nás zabijú a vyhubia - je to vplyv filmov a literatúry. Ale myslím si, že ľudstvo by sa malo viac báť samého seba ako robotov. Dnes je veľa ľudí závislých na mobíloch, bez neho neurobia ani krok, predpokladám , že časom budú viac závislí na robotike.
ČÍM STE CHCELI BYŤ AKO DIEŤA?
Veterinárka. Až do maturity som sa nevedela rozhodnúť. Vylučovacou metódou som prišla na to, že buď pôjdem študovať jazyky alebo niečo s matematikou.
KTORÁ VLASTNOSŤ BOLA URČUJÚCA, ŽE STE USPELI?
Tvorivosť a nadšenie. Nie som génius.
JAKUB MAČÁK (30) PRÁVO
Momentálne odborný asistent na britskej University of Exeter School of Law, Zameriava sa na medzinárodné právo, ústavné právo a ľudské práva. Študoval na Kartovej univerzite v Prahe a v Oxforde, pracoval pre Medzinárodny súdny tribunál v Haagu a v Tanzánii. Vo výskume sa zaoberá hlavne právom ozbrojených konfliktov. Leto venuje projektu Discover zameranému na slovenských a českých stredoškolákov.
MICHAL KOLESÁR (27) EKONÓMOVIA
Od tohto roku je assistant professor na Princetone. Predtým študoval na Oxforde a Yale. Venuje sa ekonometrií - budovaniu nových štatistických metód na kvantifikáciu ekonomických modelov. Ich cieľom je získať odpovede na otázky typu ,,Keby sme zvýšili povinnú školskú dochádzku o rok, aký dosah by to malo na mzdy?", kde nemožno získať experimentálne dáta.
SPEEKLE LOGOPÉDIA
Tím študentov Fakulty informatiky a informačných technológií STU Veronika Štrbáková, Peter Demčák, Miro Šimek a Ondrej Galbavý (2T-23 rokov) a ich pedagóg Michal Barla (30) vytvorili aplikáciu, ktorá pomáha deťom s poruchou reči, rodičom i logopédom. Koncom februára spustili licentovaný predaj. S týmto projektom vyhrali Podnikateľský nápad roka 2013.
MÁRIA FRIEDMANNOVÁ (27) EXPERMINENTÁLNA PSYCHOLÓGIA
Na Univerzite v Oxforde sa venuje výskumu porozumenia čítania použitím metódy eye-tracking. Študuje tam kognitívnu psychológiu (PhD.) Od júla minulého roka dizajnovala produkty v Proteus Digital Health, londýnskej spoločnosti zameranej na zber biologických dát novými pokrokovými senzormi.