PUBLIKOVANÉ 22. máj 2009
Vysoké školy ponúkajú v rámci ďalšieho univerzitného vzdelávania jazykové, ale aj technicky zamerané kurzy Vo väčšine prípadov sa ďalšie univerzitné vzdelanie považuje za podnikateľskú činnosť. Závisí od pracovísk univerzity, do akej miery sa svojou ponukou dokážu uživiť.
BRATISLAVA, Celoživotné vzdelávanie poskytujú aj univerzity. Nedostávajú naň priamo žiadne peniaze, a tak závisí od akademických funkcionárov, ako sa rozhodnú túto činnosť podporiť. Hoci podľa prieskumu Inštitútu celoživotného vzdelávania STU poskytuje ďalšie univerzitné vzdelávanie 21 slovenských vysokých škôl, a ponuka kurzov sa neustále rozširuje, dosiaľ nie je chápané ako prirodzená súčasť pôsobenia univerzít.
Univerzity zoslabli
Riaditeľ Inštitútu celoživotného vzdelávania Miroslav Babinský hovorí, že vo všeobecnosti sa univerzity s podielom asi päť percent zo všetkých účastníkov ďalšieho vzdelávania stali menej významným hráčom na trhu, ako boli predtým, a napriek tomu si stále udržiavajú vysoký štandard v oblastiach, na ktoré sa špecializujú.
Napríklad Centrum ďalšieho vzdelávania Ekonomickej univerzity úspešne poskytuje kurzy od ohodnocovania majetku až po ekonomickú MBA.
Celoživotné vzdelávanie na Slovenskej technickej univerzite je na fakultách zamerané podľa ich špecializácie, napríklad na stavebníctvo, chémiu a potravinárstvo alebo na elektrotechniku a informatiku.
Vzdelávanie na pokračovanie
Na väčšine univerzít sú celouniverzitné pracoviská ako centrá alebo inštitúty ďalšieho alebo celoživotného vzdelávania. Ich cieľom je najmä využiť naplno pedagogické možnosti univerzity, ale aj zameraním sa na nové poznatky umožniť vlastným absolventom pokračovať vo vzdelávaní.
Napríklad Inštitút celoživotného vzdelávania STU okrem jazykových kurzov poskytuje vzdelávanie najmä v oblasti využitia počítačov a iné technicky zamerané kurzy. Veľký záujem je o kurz pre manažérov automobilového priemyslu, uskutočňovaný v spolupráci s Technickou univerzitou Viedeň.
Rozhoduje ponuka
"Verejnosť má záujem najmä o kvalitné a cenovo prístupné kurzy, firmy sú ochotné zaplatiť viac za kurzy, ktoré sú špecializované alebo pripravené podľa konkrétnych požiadaviek zadávateľa," hovorí Babinský.
Univerzity samotné podľa neho z celoživotného vzdelávania získavajú málo, pretože sú viazané prísnymi rozpočtovými pravidlami. Aj to je dôvod, prečo nie sú na trhu dostatočne pružné. Ďalšie vzdelávanie na univerzitách je považované vo väčšine prípadov za podnikateľskú činnosť, a preto závisí od jednotlivých pracovísk univerzity do akej miery sa svojou ponukou dokážu uživiť.