Budúcnosť využitia 5G sietí môže byť aj pri jazde elektromobilom. SjF, FIIT a Orange Slovensko nám ako prví na Slovensku ukázali digitálne dvojča automobilu
5G nebude len o rýchlejšom mobilnom pripojení pre naše smartfóny. Sieť novej generácie, ktorá je už spustená vo vybraných lokalitách na Slovensku, prinesie množstvo riešení, ktoré budú revolučné. Napríklad aj vďaka 5G budú autonómne autá v budúcnosti výrazne bezpečnejšie. Pomôže tomu nízka latencia, ale aj existencia digitánych dvojčiat.
Je milé vidieť, ako spolupracujú dve fakulty STU, a to FIIT a SjF na projekte, ktorý nám približuje budúcnosť. Podľa profesora Ľubomíra Šooša, dekana Strojníckej fakulty STU v Bratislave tu nemáme len éru nových pohonov v automobilovom priemysle, ale aj úplne nové správanie sa áut. Doslova sa z auta stáva robot, ktorý sa stará o vašu bezpečnost. A k tomu je potrebný cloud a rýchle pripojenie, ktoré posktyne práve sieť 5G, na ktorú je možné automobil pripojiť.
Ako nám upresnil doc. Ľuboš Magdolen zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave, 5G sieť bude zabezpečovať len komunikáciu automobilu, srdce a jadro bude vždy v aute. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť. Napríklad, vďaka takýmto technológiám a okamžitom spracovaní informácií by vaše auto dokázalo zareagovať na situáciu, ktorá sa práve deje za zákrutou, do ktorej vchádzate. Jednoducho auto napojené na 5G sieť, schopné spracovať dáta zo siete a od iných automobilov, bude vedieť skôr, že sa niečo deje, ako to vy uvidíte na vlastné oči. Auto môže zareagovať – odbočiť, zabrzdiť, urobiť manéver, aby sa napríklad hroziacej zrážke vyhlo.
Čaká nás smart mobilita. A práve pre účely prepájania najnovších strojárskych a IT technológií či umelej inteligencie vznikol Automotive innovation lab pod vedením doc. Ľuboša Magdolena. Výskumníci a študenti SjF STU a FIIT STU tu implementujú najnovšie poznatky do praxe. Na účely testovania využíva Automotive innovation lab elektromobil VW Up!, na ktorom je množstvo senzorov, kamier vrátane Lidaru.
„Automotive innovation lab sme založili za účelom zmysluplne uplatniť vedomosti z výskumu na zvýšenie bezpečnosti vozidiel v premávke. Mne osobne sa mi páči myšlienka zosúladiť ľudí z rôznych odborov pri výskume autonómnych systémov riadenia a ich implementácii do praxe. Cieľ je nám všetkým jasný, avšak táto cesta prináša aj rôzne prekážky, ktoré sa nám darí spoločne prekonávať,” skonštatoval Tomáš MILESICH zo Strojníckej fakulty STU.
Viac si prečítate na:
https://techbox.dennikn.sk/videli-sme-vyuzitie-5g-siete-pri-jazde-elektromobilu-v-bratislave/