Slovenské vysoké školstvo začína produkovať absolventov vysokých škôl s niekoľkoročnou praxou. Pilotný projekt duálneho bakalára automobilového priemyslu v tomto školskom roku rozbieha Slovenská technická univerzita (STU) v spolupráci s automobilkou Volkswagen Slovakia. Prvých 10 študentov bude mať po štyroch rokoch štúdia 21-mesacnú prax a ich bakalárska práca má vyriešiť konkrétny problém v najväčšom automobilovom závode na Slovensku.
Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily majú všetky na Slovensku pôsobiace automobilové závody. Pre rastúcu automobilovú výrobu sa na slovenskom trhu práce dokážu ročne uplatniť desiatky až .stovky vysokoškolských odborníkov.
„Dnes na Slovensku funguje len univerzitný vzdelávací systém a napríklad na rozdiel od Nemecka chýbajú odborné vysoké školy," povedal Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Práve on stojí za štartom pilotného projektu duálneho bakalára. Prijatí študenti sa za prvé dva roky teoretického štúdia zoznámia s kompletnou výrobou bratislavskej automobilky. Naučia sa teda, ako funguje lisovňa, karosáreň, lakovňa, montovanie agregátov a kompletizácia vozidiel. Následne odpracujú rok vo Volkswagene a vo štvrtom ročníku opäť na vysokej škole urobia praktickú bakalársku prácu. Úspešní absolventi budú tiež ovládať nemecký jazyk minimálne na úrovni B2 a z praktických zručností napríklad 3 D konštruovanie. Zároveň po skončení štúdia tí najlepší z nich môžu ďalej pokračovať vo vysokoškolskom štúdiu alebo sa môžu rovno zamestnať v automobilke.
„Ide najmä o pozície v rámci pilotnej haly a technických kancelárií. Hlavným dôvodom, prečo sme sa rozhodli realizovať tento projekt, je nedostatočná kvalifikácia absolventov technických škôl. Vďaka duálnemu vzdelávaniu získajú prax, ktorá im zabezpečí pracovné miesto a nám kvalifikovaných zamestnancov," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Vo svojom odbore sa na Slovensku každý rok neuplatní 5- až 10- tisíc absolventov vysokých škôl. Sú medzi nimi hlavne absolventi humanitárnych odborov ako napríklad politológie, sociálnej práce, manažmentu, ale aj pedagogických odborov. Na druhej strane firmy hlásia čoraz väčší nedostatok odborníkov a štát nevhodným vzdelávaním ročne príde približne o 300 miliónov eur. Aktuálne je na Slovensku miera evidovanej nezamestnanosti na úrovni 6,7 percenta.
Na prijímacích pohovoroch sa testovali aj technické zručnosti uchádzačov o titul duálneho bakalára v automobilovom priemysle. V montovaní jednoduchých súčiastok bola prekvapujúco najlepšia jediná žena Eliška Bartošová. „Neviem, ako sa mi to podarilo a možno som mala aj šťastie. V každom prípade technika ma lákala už od malička a na základnej škole ma najviac bavila matematika a fyzika. Kvôli týmto predmetom som išla na gymnázium," povedala. Jedinou nevýhodou gymnaziálneho štúdia je nedostatok praxe. „Preto sa teším, ako počas vysokoškolského štúdia získam praktické skúsenosti a budem môcť jeden rok pracovať priamo vo Volkswagene Slovakia," dodala Bartošova, ktorá pochádza z Trnavy.
Automobilka študentov láka aj na slušné štipendium. Počas prvých dvoch rokov teoretického štúdia na STU dostanú študenti štipendium od 100 do 150 eur za mesiac. Tretí ročník štúdia budú študenti pracovať pre Volkswagen Slovakia za odmenu 868 eur v hrubom. V poslednom štvrtom ročníku štúdia sa vysokoškoláci opäť vrátia na pôdu Slovenskej technickej univerzity a na základe študijných výsledkov dostanú štipendium od 130 do 180 eur za mesiac. Zároveň automobilka pre študentov pripravila aj letnú prax, počas ktorej im k aktuálnemu štipendiu pridá odmenu 200 eur.
Pre prijatých študentov finančná motivácia nebola rozhodujúca. „Osobne som nechcel tri roky študovať len teóriu a chcem si získané vedomosti overiť aj v praxi. Preto som sa rozhodol pre duálneho bakalára," priblížil Jakub Turs zo Senca. Ten je úspešným absolventom bilingválneho gymnázia zameraného na štúdium anglického jazyka. Ďalší nastupujúci vysokoškolák dal duálnemu bakalárovi prednosť pred štúdiom v USA. „Počas tretieho ročníka na gymnáziu som bol rok na výmennom pobyte v Spojených štátoch amerických. Práve tam ma veľmi zaujalo prepojenie vzdelávania s praxou a v podobnom systéme som chcel vyštudovať aj vysokú školu. Po návrate na Slovensko som počas letných prázdnin objavil možnosť praktického vysokoškolského štúdia vo Volkswagene Slovakia. Veľmi ma to zaujalo, tak som sa prihlásil na prijímací pohovor, ktorý som úspešne zvládol a som tu. Naozaj som veľmi rád, že aj u nás na Slovensku mám možnosť robiť už počas štúdia veci na špičkovej technickej úrovni," uviedol Jakub Štubňa z dedinky Gajary, ktorá sa nachádza pri meste Malacky.
Dnes na Slovensku funguje len univerzitný vzdelávací systém a napríklad na rozdiel od Nemecka chýbajú odborné vysoké školy.
Ľubomír Šooš
dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave
FOTO:
Šéf Volkswagenu Slovakia Ralf Šach (zľava) diskutuje o pilotnom projekte duálneho bakalára s dekanom Slovenskej technickej univerzity Ľubomírom Šoošom a šéfom personálneho oddelenia bratislavskej automobilky Ericom Reutingom.
Volkswagen si vychováva budúcich zamestnancov
[Pravda 08/09/2017]
Autor: Branislav Toma
Strana: 12