Slovenská technická univerzita má dnes najlepšie postavenie medzi našimi univerzitami. V minulosti však nie vždy mali absolventi na ružiach ustlané. Trend sa však obracia a absolventi STU patria aj k najlepšie plateným. O ďalšom smerovaní hovorí rektor univerzity Robert Redhammer.
Problémy vašich absolventov v posledných dvoch desaťročiach spôsobil najmä ekonomický vývoj po roku 1989.
V 90. rokoch sa priemyselné hospodárstvo úplne rozsypalo, dochádzalo k transformácii ekonomiky na trhovú, k zatváraniu veľkých fabrík. Situácia bola zložitá najmä pre segmenty, ktoré boli naviazané na ťažký priemysel, na výrobu. Vtedy aj uplatnenie našich absolventov na Slovensku bolo zložité.
Táto situácia však priniesla aj pozitíva...
Treba sa na to pozerať v širších súvislostiach. Otvorili sa hranice, mnohí absolventi odišli do zahraničia, kde sa veľmi dobre uplatnili. Dnes je už celý náš priemysel previazaný minimálne s tým európskym. Funguje už ustálenejšie, ako to bolo po novembrovej revolúcii roku 1989. Vzniklo veľa škôl, ktoré ponúkajú podobné vzdelávanie, teda konkurencia narástla.
Vaša univerzita je dnes v pozícii, keď aj napriek tomu, že vznikli nové školy, ktoré ponúkajú možno podobné vzdelávanie, sú jej absolventi na trhu práce žiadaní.
Naozaj, naši absolventi sa po vyštudovaní dobre uplatňujú. Či vždy v odbore, ktorý vyštudovali, to je druhá otázka, ktorá sa ťažko vyhodnocuje. Všetci sa však uplatňujú prakticky hneď po skončení školy a získavajú aj rýchlo rastúce platy. Samozrejme, najväčší záujem je o informatikov. Čo je však paradox, o mnohé, skutočne technické odbory alebo odbory založené na tvrdej vede, fyzike, chémii, študenti až taký záujem nemajú napriek tomu, že prax ich potrebuje. Napríklad chemické inžinierstvo alebo rôzne stroje, bioreaktory, alebo všetko, čo priemysel potrebuje priamo do výroby, či vodné, alebo cestné stavby. Je dosť takých úzkych špecializácií, o ktoré študenti nemajú záujem, ale pritom sú v praxi požadované a dobre platené.
Vaša univerzita je vychýrená IT študentmi. Mnohí už vypracovali zaujímavé veci a aplikácie.
IT firmy stále potrebujú odborníkov. Aj zahraničné, ktoré radšej spolupracujú s našimi ľuďmi, pretože vedia zo seba dostať maximum a urobiť aj veľmi komplikované veci. K tomu sa ich snažíme vychovávať už v škole, kde kladieme dôraz najmä na praktické projekty. Dôležitým predmetom na fakulte informatiky a informačných technológií sú tímové projekty, kde študenti simulujú vývojársky tím a ich projekty oceňujú aj IT firmy. Vo viacerých prípadoch študenti dokonca dosiahli nasadenie svojich návrhov do praxe. Myslím, že slovenské univerzity práve v IT vzdelávaní pomohli vytvoriť nové, perspektívne priemyselné odvetvie u nás ako potenciálnu alternatívu k tomu automobilovému.
Univerzita buduje prvé univerzitné vedecké parky v Bratislave a Trnave pod názvom Science City STU. Projekty kladú okrem vybudovania špičkového vedeckého pracoviska dôraz aj na aplikovaný výskum a podporu prenosu nových poznatkov do praxe. Kde sa vám podarilo získať finančné prostriedky na ne?
Na projekte Sience City - vedecké mesto - pracujeme už dlhšie. Získali sme investície z rôznych zdrojov - okrem príspevku zo štátneho rozpočtu a vlastných financií školy sú to prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Investície idú do vedeckej infraštruktúry a, samozrejme, do vedy, na báze ktorej vzdelávame študentov. V praxi to potom vyzerá tak, že študenti dostávajú zadania na riešenie svojich ročníkových či diplomových projektov, ktoré sú súčasťou širšieho vedeckého zámeru. Riešia ich priamo v rámci diplomových prác, pričom využívajú vedeckú infraštruktúru školy Science City.
Čo by ste chceli v rámci výučby takto posilniť, ktoré oblasti?
Cieľom je posilniť oblasti zamerané na moderné materiály a technológie.
V zahraničí sú vysoké školy rôzneho zamerania. Niektoré sa zameriavajú na vzdelávanie, iné zase na výskum, cez ktorý vzdelávajú. K akému modelu smeruje naša Slovenská technická univerzita?
Prikláňame sa k výskumnému zameraniu. Snažíme sa študentov už v prvých ročníkoch zapájať do praktických projektov, aby na základe vedeckého poznania vedeli riešiť problémy, rébusy, úlohy alebo hľadali nové riešenia, ktoré na svete nie sú známe. Musia sa naučiť zoštudovať si veci, vyhľadať všetko, čo už je vo svete'o probléme známe, a potom navrhnúť najvhodnejšie či nové riešenia. Tiež musia vedieť vyriešiť problém od začiatku do konca. Výskum vo vzdelávaní je prvkom na cibrenie tvorivosti. Keďže dávame základ vzdelania na celý život, musí byť dostatočne široký, aby sa študenti vedeli po pár rokoch ľahko preorientovať na nové oblasti a technológie. Zjednodušene povedané, študijný program nemôže byť zameraný len na pravý blatník, ale študent musí získať poznatky o celej výrobe auta, aby bol na trhu práce flexibilný a vedel si vybrať najlepšiu z ponúk.
[Pravda 30/01/2014]