Víťazka projektu Bratislavských módnych dní a renomovaná mladá módna dizajnérka. Jej originálne kolekcie žnú na prehliadkach veľký úspech.
Na Slovensku môžeme byť naozaj hrdí na množstvo mladých ľudí, ktorí majú potenciál a chuť tvoriť nové, originálne a nadčasové veci. Takýmito charakteristickými črtami disponujú aj módni návrhári, ktorých v našich končinách našťastie len pribúda. Jedna z nich je aj mladá, talentovaná a ambiciózna dizajnérka, ktorá to už teraz dotiahla pomerne ďaleko, no jej ciele siahajú ešte vyššie.
Predstavujeme ti Zarinu Šimkovič.
Už v skorom detstve milovala dizajn či navrhovanie, a preto mala jasno v tom, akým smerom sa v dospelosti vydá. Zarina bola odjakživa nadchnutá do sveta módy a umenia. Od svojich jedenástich sa venovala napríklad aj spoločenským tancom, vďaka ktorým povyhrávala mnohé národne či medzinárodne súťaže. Po ukončení bilingválneho gymnázia začala študovať na Slovenskej technickej univerzite odbor dizajn výrobkov a následne interiérový dizajn.
Počas štúdia na STU sa zúčastnila dizajnérskeho festivalu Bratislava Design Week a vytvorila návrh na prenosnú kaviareň pre vozičkárov, ktorá bola následné zostrojená a dodnes slúži na fakulte architektúry pre imobilných spoluobčanov pri ich programe integrácie. Postupom času začala šiť oblečenie pre iných ľudí. Tým si zarábala počas vysokej školy od svojej 20-tky. Keď ju dokončila, rozhodla sa prihlásiť do súťaže Bratislavské módne dni "Nové tváre módnej scény". Téma súťaže bola "Vôňa kávy". Mladá dizajnérka vytvorila osem modelov s názvom LatteCrema, na ktoré použila autorskú potlač v motíve fľakov od kávy, ako aj netradičné spojenie ľahkých a tažkých materiálov. Kolekcia vyjadrovala jej subjektívny pocit po prebudení, kedy jediná jej myšlienka smeruje ku káve. Takisto zosobňovala prerod človeka z ospalého na prebudeného, plného života. Vybrané materiály znázorňovali podstatu kávy, jej chuť, farbu či vôňu. S touto kolekciou vyhrala prvé miesto.
Následne na to sa zúčastnila na exkluzívnej prehliadke bálovej módy, kde dva modely jej večerných šiat predviedla Diana Mórová a Dominika Rošková. Ďalšou a zatiaľ poslednou prehliadkou boli aprílové BMD Jar/Leto. Tam sa predviedla jej najnovšia kolekcia s názvom Prosecco Club. Jednou z inšpirácií pri tvorení tejto kolekcie bola predstava letného večera s chladeným proseccom v ruke. Ďalším podnetom pri tvorbe bola krásna žena, ktorá si večer vyjde s mužom von, v letných šatách a neskôr podvečer jej muž poskytne kus jeho oblečenia. Preto sa v kolekcií nachádzajú aj pánske prvky v podobe oversize bielej košele pánskeho strihu. Práve z toho vychádzali aj košeľové šaty. Kolekcia bola na počiatku inšpirovaná streetwearom, ktorému návrhárka pridala svoj osobitý a veľmi ženský tvar. Najviac si toto spojenie môžeme všimnúť na módnom kúsku "bombery", ružovej oversized saténovej bundičky.
Svoj voľný čas rada trávi s rodinou alebo vo fitku, kde si podľa jej slov najlepšie oddýchne. Takisto rada číta rôzne módne časopisy či sleduje sociálne siete, kde hľadá inšpiráciu pre svoju tvorbu. Obľubuje sci-fi filmy a tvorbu od Marvel a DC Comics. Jej najobľúbenejším hudobným žánrom je elektronická hudba a EDM, preto svoj voľný čas najradšej trávi s priateľmi na dobrom festivale alebo na podobných akciách.
Ahoj Zarina! V úvode, ako býva u nás zvykom, by si sa mohla predstaviť našim čitateľom, ktorí o tebe predtým ešte nepočuli. Ako by si opísala samú seba?
Ahojte, volám sa Zarina Šimkovič a pochádzam z Bratislavy. Som fashion designerka a tvorím pod svojou značkou, ktorá zároveň nesie moje meno. Som dokonalým príkladom toho, že vytrvalosť sa vypláca. Verím, že každý sen sa splní ak mu skutočne veríš. A inak som baba ako každá iná, závislá na káve a svojej práci, ktorú by som nevymenila za nič.
Veľa čitateľov určite zaujíma, čo presne ťa viedlo k tomu začať navrhovať oblečenie. Ako si sa k tomu vôbec dostala?
Samozrejme, snívala som o tom už od malička, ale to je asi bežný priebeh u každého wannabe návrhára. Dievčatko/chlapec sníva o móde, oblieka bábiky. V mojom prípade to boli napríklad aj postrihané staré plachty, z ktorých som si šila nohavice, ktoré sa nedali nosiť, alebo gýčové kvetinové sako, v ktorom som sa s hrdosťou prechádzala po ulici.
Šitím oblečenia som si začala zarábať na vysokej škole. Dlhé roky som tancovala spoločenské tance a keď som sa ako tak naučila šiť, začala som si šiť tréningové veci. Pamätám si ako dnes, keď sa ma tréner spýtal či neušijem veci aj pre malých tanečníkov z klubu. To bol taký neoficiálny začiatok, aj keď ten oficiálny je určite deň keď som vyhrala BMD s kolekciou na tému ,,Vôňa kávy“. Vtedy som vytvorila svoju prvú ucelenú kolekciu, doteraz nechápem prečo mi to trvalo až osem rokov.
Vyštudovala si odbor dizajn na Slovenskej technickej univerzite. Aký prínos malo štúdium k tvojej momentálnej práci?
Na STU som študovala dizajn výrobkov a následne interiériový dizajn na magisterskom štúdiu. Jednoznačne najväčší prínos tejto školy pre mňa je to, že som získala znalosť rôznych grafických programov. To mi pomohlo ohúriť porotu na minuloročných BMD. Svoje návrhy som totižto kreslila v grafickom programe.
Veľa procesov pri návrhoch semestrálnych prác na škole sa veľmi podobali tomu, ako fungujem aj dnes. Naučila som sa stanoviť si jednotlivé kroky pri tvorbe produktu, zvoliť postup, vypracovať plán, nájsť dodávateľov, atď. Jediný rozdiel je v tom, že tam som navrhovala stoličky a teraz tvorím módne kolekcie.
Minulú jeseň si sa stala víťazkou projektu Bratislavských módnych dní ,,Nová tvár módnej scény”. Čomu vďačíš za tento úspech v tvojej začínajúcej kariére?
Je dôležité popísať priebeh súťaže. Na začiatku pošlete 6-8 návrhov na stanovenú tému, následne, ak vás vyberú, si vás pozvú na osobný pohovor s porotou, kde je potrebné mať zhotovený aspoň jeden z finálnych outfitov. Tam predstavíte víziu vašej kolekcie, ako aj technické prevedenie, ktoré je možné od vás očakávať. Znalosť grafickým programov, pri tvorbe návrhov mi veľmi pomohla. Ukázala som porote niečo, čo ešte nevideli.Takisto pri samotnom prevedení som sa vyhrala s každým detailom.
Aj preto mi šitie kolekcie trvalo strašne dlho, niektoré modely som párkrát rozobrala, kým som sa dostala k želanému výsledku. Mala som šťastie, že moja kolekcia sadla presne do témy, alebo aspoň do predstáv porotcov. Sama, keď sa na to pozriem s odstupom času, vidím, že kolekcia LatteCrema bola veľmi ucelená, vyvíjala sa od modelu k modelu. Obsahovala krátky overal ale aj dlhé večerné šaty. A samozrejme jeden špeciálny prvok, ktorý všetky modely spojil - škvrny od kávy, ktoré som dala na látky natlačiť. Niektorí ľudia si dodnes myslia, že sú pravé.
Máš bohaté skúsenosti s navrhovaním a šitím oblečenia. Čo konkrétne vnímaš ako najťažšie na svojej práci.
Kedysi by som povedala, že práca s nevestami. Dnes však poviem, že najťažším je určite vývoj novej kolekcie. Keď pracujem na niečom novom, vkladám do toho veľký kus seba, znie to ako klišé ja viem. Je to akoby ste šli s kožou na trh, ponúknete verejnosti svoju fantáziu a čakáte, čo sa stane. Bude sa im to páčiť? Ohúri ich to? Alebo vám to nakoniec zostane všetko visieť v ateliéri na vešiaku? Taký mesiac pred prehliadkou bývam väčšinou na pokraji kolapsu, no to k tomu patrí, keď robíš to, čo miluješ a záleží ti na tom.
Čo máš naopak na svojej práci najradšej a kto je tvojou najväčšou módnou inšpiráciou?
Najradšej mám určite taký ten pocit zadosťučinenia, keď cítim, že sa mi niečo podarilo. Keď sa ženám páčia moje veci, keď mi o tom píšu milé správy, posielajú fotky a sú spokojné, ale aj také tie malé dosiahnuté míľniky. Víťazstvo na BMD, prvá "dospelácka prehliadka", články v časopise, všetko toto mi pomáha, keď občas stratím smer a rozmýšľam ako ďalej. Aj tak si vždy nakoniec uvedomím, že cesta bola tým cieľom, ďalšie klišé.
Nemôžem povedať, že by som mala nejakú módnu múzu. Od jedného sa mi páči jedno, od ďalšieho niečo iné, dlhodobo však odpadávam nad kolekciami Pierpaolo Piccioli pre Valentino, a je jedno či ide o F/W, S/S alebo Haute Couture. Každý deň sa hrabem v instagrame a zbieram módnu inšpiráciu.
Minulú jeseň si sa stala víťazkou projektu Bratislavských módnych dní ,,Nova tvár módnej sceny”. Aké ďalšie vízie a ciele máš do budúcnosti?
Z víťazstva sa stále teším, no rada by som sa posunula aj ďalej, do Česka, Maďarska,... Avšak mojim stálym cieľom, je produkovať zaujímavé a hlavne nositeľné kolekcie, ohúriť. Stále sa posúvať vpred a búrať osobné hranice.
Aká je tvoja obľúbená značka oblečenia a aký štýl obliekania preferuješ najviac?
Obľúbenú značku nemám. Pre mňa je dôležité, aby mi veci sedeli a nejakým spôsobom vyjadrovali môj postoj. Mám pár vecí, ktoré striedam dokola, cítim sa v nich dobre a viem v nich prežiť celý deň. Väčšinu času trávim v dielni, alebo na stretnutiach, čiže moje oblečenie musí byť pohodlné na prácu, ale aj dostatočne "fashion" na to, aby som mohla ísť cudzím ľuďom hovoriť o tom čo si majú obliecť.
Kedysi som si dokázala kúpiť milión vecí, len preto, že stáli 10 eur, niektoré som si ani nikdy neobliekla. Teraz ma najčastejšie stretneš v roztrhaných rifliach, predĺženom voľnom tope, s ruksakom a v slnečných okuliaroch, ktoré by som najradšej ani nedávala dole. To, že u mňa prevláda čierna farba nemusím ani vravieť, však?
Čo by podľa teba v šatníku každej mladej ženy rozhodne nemalo chýbať?
V poslednej dobe sa zaujímam o koncept capsule closet, čiže pár simple, no kvalitných kúskov, ktoré skombinuješ na milión spôsobov. Dobre padnúce rifle, pár kvalitných jednofarebných tričiek a pekne vypracované sako je určite základ. A ešte poriadne tenisky!
Nedávno si odprezentovala svoju novú kolekciu Spring Summer 2018 na BMD by Mercedes Benz. Aké ďalšie vízie a ciele máš do budúcnosti? Poprípade čo od teba v blízkej dobe môžeme očakávať?
Naposledy som predstavila svoju najnovšiu kolekciu Prosecco Club. Tá sa niesla v jemných tónoch maslovej, baby pink a levanduľovej. Využila som simple strihy, ale aj prvky plisé a výšivky na niektorých kusoch oblečenia. Kolekcia sa v priebehu mesiaca takmer celá vypredala, z čoho sa veľmi teším.
Najbližšie chystám novú resort kolekciu, ktorú predvediem na letných BMD v meste, bude žiarivá a divoká, no veľmi fresh. Hneď potom začnem pripravovať kolekciu F/W 2018. Už teraz viem, že ma v septembri čakajú minimálne dve prehliadky, jedna z nich je charitatívna. Je to celkom dobré skóre dať za rok od víťazstva na BMD šesť prehliadok, vždy s novou kolekciou. Veľmi rada by som sa v blízkej dobe zúčastnila aj na fashion weekoch v zahraničných krajinách. Držte mi palce.
Na záver by sme sa ti chceli veľmi pekne poďakovať za tvoj čas a inšpiratívne odpovede. Prajeme ti veľa úspechov do budúcna a teraz už prenechávame priestor tebe, aby si mohla zanechať nejaký odkaz našim čitateľom a svojím fanúšikom.
Ja ďakujem! Verím, že tento článok pomôže ľuďom ako som bola aj ja kedysi, keď som ešte len snívala o tom, čo sa pomaly stáva skutočnosťou. To, že váš sen vyzerá nereálne, neznamená, že nereálnym skutočne je. Treba ísť za tým, bojovať a veriť si. Bude vás to stáť všetok voľný čas, peniaze aj nervy, no ten pocit na konci bude stáť za to.
Zarinu Šimkovič, ako aj jej značku môžeš sledovať na jej Instagrame, Facebooku či oficiálnej webstránke.
[refresher.sk 15/05/2018]
Link: https://refresher.sk/54402-Zacinala-so-sitim-pre-kamaratky-no-teraz-navrhuje-prvotriedne-modne-kusky-Spoznaj-mladu-navrharku-Zarinu-Simkovic-Rozhovor