(Ružomberok, 31.3 až 3.4.2011)
Mesto je často mylne vnímané ako sústredená štruktúra geometrických objemov medzi ktorými by mali existovať matematické vzťahy a ako štruktúra objektov technickej a dopravnej infraštruktúry, kde iná funkcia ako bývanie a práca je nepredstaviteľná. Hoci už Aténska charta v roku 1933 definovala medzi funkciami mesta aj relax, väčšina ľudí si ho predstavuje mimo zastavaného územia v extraviláne alebo parkových častiach mesta. Na tom však nie je nič čudné, keďže mestá donedávna boli projektované viac pre autá ako pre ľudí. Našťastie v poslednej dobe modernej architektúry a urbanizmu badať návrat k pôvodnej funkcii a to k sociálnej. Musíme teda myslieť na to, že mesto je predovšetkým živý organizmus a sociálny fenomén, a preto sa k nemu treba aj v tomto smere postaviť. Taktiež je mesto fenoménom peším a preto by malo slúžiť aj ako exteriérová platforma sociálnych kontaktov a jedinečných zážitkov a príležitostí. A práve preto je ho potrebné humanizovať, animovať a vložiť do rúk obyvateľa ako primárneho užívateľa, ktorý ako jediný môže transformovať urbánne prostredie podľa svojich predstáv. Občan však nemá často povolenie, chuť a hlavne dôvod vniesť kúsok interaktivity do mestských priestorov a preto by malo tento proces iniciovať a riadiť ako starostlivý orgán mesto.
Hlavnou ideou projektu UrbanE.T. nebolo len vytvorenie jednorázového workshopu, ale dlhodobého umelecko-sociologicko-komunitného projektu, ktorý pracuje s témou mesta ako so živou štruktúrou a organizmom, skúma rozdielnosť pohľadov na neho, včleňuje prejavy súčasného umenia, architektúry a urbanizmu do verejného priestoru. Občanov mesta zoznamuje s jeho rôznymi podobami, učí ich umenie a kultúru vnímať ako niečo prirodzené, čo je a má byť súčasťou nášho životného a sociálneho prostredia a naopak architektúru a urbanizmu ako niečo výnimočné a neopakovateľné. Projekt má za úlohu ozvláštniť bežný život obyvateľov mesta prostredníctvom happeningov, eventov, workshopov, výletov, prednášok a iných udalostí, a zážitkovou formou ponúknuť občanom novú možnosť využívania a trávenia času v urbánnych priestoroch. Taktiež im priblížiť mesto nie ako hmotný objekt, ale ako organizmus s určitou históriou, tradíciami, architektúrou a naučiť ich používať, pretvárať a hrať sa s mestským prostredím ako s primárnou platformou ich každodenného života. Cieľom je vyvolať v občanoch potrebu participácie, sociálnych kontaktov v meste, pocit lokálpatriotizmu a identity a v neposlednom rade je to vymazanie klasických mentálnych máp mesta a dodanie jeho nového rozmeru.
Súčasťou značky UrbanE.T. boli štyri sekcie:
1. UrbanArt - Predstavenia, vystúpenia, koncerty, výstavy, expozície, mimikry, grafiky umelcov a občanov priamo vo verejných priestoroch mesta a priblíženie kultúry občanom v outdoore zážitkovou formou a urobiť ju tak prístupnú pre všetkých. Touto formou sa študenti snažili aspoň na chvíľu potlačiť sterilitu urbánnych priestorov a dodať im humánny rozmer, ktorý poskytne občanom radosť z užívania mesta ako takého. Súčasťou tejto sekcie boli napríklad inštalácie sôch do rieky Váh, výstava urbanistických 3D modelov, exteriérová výstava fotografií na tému História vs. Súčasnosť, pojazdná výstava o ľuďoch a architektúre a mnohé ďalšie.
2. UrbanTrip - Zážitkové turistické, náučné, poznávacie alebo empirické výlety a exkurzie po meste, budovách, okolí, dôležitých dominantách, orientačných bodoch mesta a spoznávanie mesta a vytvorenie si bohatšej mentálnej mapy a znalostí o prostredí v ktorom sa pohybujeme a žijeme. Ťažiskom tejto sekcie bola prehliadka mesta s odborným výkladom pod vedením Cechu architektov mesta Ružomberok.
3. UrbanGame - Organizovanie hier pre občanov, v ktorých sa ako herné prostredie využíva mestské prostredie jeho mobiliár a veci, ktoré k urbánnemu prostrediu patria. Prostredníctvom hier s mestom, ponúknuť občanovi novú formu trávenia voľného času v meste. Takisto ho naučiť spoznávať mesto, vážiť si a zveľaďovať ho. Ďalším prínosom je obohatenie mentálnej mapy občana a zinteraktívnenie napríklad obyčajnej cesty do roboty alebo obchodu. Takéto spoločné aktivity takisto stierajú bariéry medzi obyvateľmi a napomáhajú k vzájomnej súdržnosti a dobrým vzťahom. Medzi tieto hry patril napríklad Freeze, ktorý zaujal veľký počet ľudí, nakoľko ide o spoločné „zamrznutie" na niekoľko okamihov na daný pokyn. Takisto urbanGOLF, golf vo verejných priestoroch mesta, alebo exteriérová variácia na známu stolovú hru pod menom urbanPINBALL. Takisto mali obyvatelia možnosť si symbolicky opraviť svoje mesto prostredníctvom hry urbanLEGO.
4. UrbanEdu - Workshopy, prednášky, streetworky a kurzy s odborníkmi na aktuálne a zaujimavé témy, ktoré sa týkajú občanov alebo pre nich znamenajú vedomostný pokrok. Táto sekcia bola zároveň kľúčovým obsahom podujatia. Prvý deň prebehol pod titulom „Mesto ako osobnosť" a obsahoval príspevky, venované ponímaniu mesta ako živého organizmu, jedinečne metaforickej osobnosti. Študenti priestorového plánovania Jana Jonasová, Matúš Bizoň a Marcel Martišek predstavil krátko študentské ateliérove práce na túto tému. Prof. Ing. arch. Bohuslav Kováč sa zameral na verejný priestor ako špecifickú kvalitu urbánneho prostredia. Krátky prehľad využívania tohto priestoru v slovenských mestách ilustroval jeho názory na túto tému. Ústav manažmentu STU reprezentoval prof. Ing. arch Maroš Finka, PhD. s témou využívania priestoru v znalostnej spoločnosti a Mgr. Matej Jaššo, PhD. s témou strategického manažmentu identity mesta. Medzi prominentnými účastníkmi druhého dňa konferencie s podtitulom „Vnesme kultúru do mesta" boli napr. prof. Štefan Šľachta, hlavný architekt mesta Bratislava, pani Madga Vášaryová, poslankyňa NR SR a akademický sochár Ladislav Kubo.
Matej Jaššo
Marcel Martišek